Stres jest zabójcą, nie zawsze cichym, ma wpływ nie tylko na nas samych, ale również na całe nasze otoczenie. Wg mnie są co najmniej dwa bezapelacyjnie czynniki bez których powrót do zdrowia jest niemalże niemożliwy. Są to: właściwa dla danego człowieka dieta (spersonalizowana, nie ma dwóch takich samych osób, zatem nie ma jednej diety dla wszystkich) oraz utrzymanie stresu w ryzach.

Wiadomo, że nie da się stresu całkowicie pozbyć – i nie powinno się, jest bowiem motywacją do reakcji walki czy ucieczki. Należy możliwie w największym stopniu zlikwidować stres przewlekły, nawet ten malutki spowodowany błahostkami, takimi jak np. wiecznie denerwująca nas źle zrobiona szafka czy częste pośpieszne szukanie kluczy przed wyjściem do pracy.  To stres przewlekły jest naszym wrogiem, nie powoduje podjęcia ani walki ani ucieczki a zatrzymanie.

Zatrzymanie i przewlekły stres powodują zwiększone wydzielanie kortyzolu – jednego z hormonów stresu, a permamentnie podwyższony kortyzol nas niszczy, np. podnosi ciśnienie oraz stężenie glukozy we krwi – konsekwencji tego chyba tłumaczyć nie muszę 🙂

Eliminacja stresu – Uświadom go sobie

Na eliminację stresu jest wiele sposobów ?✍️??, tak jak diet ????, ale efektywny system pracy ze stresem powinien być szyty na miarę, dokładnie tak jak dieta.

Zanim przystąpimy do naprawiania sytuacji dobrze jest zidentyfikować świadome stresory. Jak się do tego zabrać? 

Wyposaż się w coś co będzie Twoją listą i na niej w ciągu dnia (lub tygodnia lub też z jakiego okresu chcesz) wypisz wszystko to co Cię stresuje – sytuacje, zachowania zarówno innych, jak i Twoje własne. Gdy lista będzie gotowa oceń problemy, nadaj im rangę tak, abyś móga / mógł zastanowić się co możesz wyeliminować natychmiast a nad czym musisz popracować. Zacznij od tych najprostszych rzeczy, wymagających najmniejszego wysiłku lub możliwych do zrealizowania w najszybszym czasie, czyli np. napraw wspomnianą wcześniej szafkę 🙂

Każdy z nas jest inny

Stres ma różną etiologię, różny czas trwania i różne nasilenie przez co dotyka innych obszarów psychiki i ciała, daje różne objawy i powoduje różne choroby. To, że koleżance siedzącej przy biurku obok pomaga lawenda a koledze klejenie modeli wcale nie oznacza, że i nam ten sposób pomoże, a wręcz przeciwnie, może wywołać dodatkowo frustrację. Czasami trzeba zacząć od małych kroków i ćwiczenia cierpliwości, czasami wystarczy zmiana nawyków a innym razem nie wystarczy ani ćwiczenie cierpliwości i zmiana nawyków, diety, a okaże się, że dodatkowo potrzebna będzie dogłębna terapia pamięci komórkowej, a tu niezbędna może okazać się np. współpraca ze specjalistą od EFT.

Z pewnością jako punkt dodatkowy na liście możecie dopisać jeden ode mnie – Każdy z nas jest INNY i zrozumienie oraz zaakceptowanie tego faktu pozwoli wyeliminować niemałą dawkę stresu, która odwołuje się np.  do „zrobiłabym / zrobiłbym to zupełnie inaczej”. W skrócie chodzi o to, aby nie mierzyć innych swoją miarą, ponieważ ludzkie zachowania determinuje sytuacja obecna życiowa, wychowanie, przeżycia oraz sposoby radzenia sobie w życiu i naprawdę czasami nie mamy szans zrozumieć co motywuje naszego rozmówcę do takiego a nie innego zdania, ponieważ nie mamy za sobą jego przeżyć. Akceptacja i zrozumienie, że każdy z nas ma indywidualny sposób myślenia i reagowania może uchronić przed zbędnym stresem i frustracją. Najgorzej jest gdy mamy taki ciągły brak zrozumienia (nieważne czy to my kogoś nie rozumiemy czy ktoś nas) w pracy czy w domu, ponieważ to tam spędzamy najwięcej czasu. Zapamiętajmy – każdy z nas jest inny i ma swój sposób kształtowania i odbierania rzeczywistości, być może skrajnie różny od naszego, mimo że jest osobą z rodziny lub bliskiego towarzystwa znajomych. Zrozumienie tego naprawdę pomaga w relacjach, które są wybuchowe lub drażniące.

W najbliższym czasie przedstawię kilka sposób na niwelację stresu w codziennym życiu, nie są one pigułką i nie odczarują świata, ale regularna praca z nimi i dostrzeganie (ale nie skupianie się na nich) stresorów pozwoli na redukcję stresu w codziennym życiu. Taka stopniowa eliminacja nadmiarowego stresu sprawia, że kolejne zapalne sytuacje i sytuacje, w których do tej pory być może wpadaliśmy w panikę, osłabną a po czasie mam nadzieję odejdą.

W swojej pracy ze stresem odwołuję się zarówno do Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, psychologii, psychobiologii oraz do biologii totalnej, staram się łączyć metody pracy ze stresem tak, aby dało się wpleść je w codzienne życie.